Illegale handel - Reisverslag uit Peking, China van Donald Pols - WaarBenJij.nu Illegale handel - Reisverslag uit Peking, China van Donald Pols - WaarBenJij.nu

Illegale handel

Blijf op de hoogte en volg Donald

24 Juli 2012 | China, Peking

Het meest controversiële onderwerp op de FOCAC (Forum on China-Africa Cooperation) agenda is de illegale handel in wilde dieren en planten.
China is de bestemming van een zeer groot deel, zo niet het grootste deel, van de illegale wildlife producten uit Afrika, zoals ivoor en de hoorns van neushoorns. China noch Afrika wil dat dit onderwerp de sfeer bepaalt in Beijing.

De olifanten en neushoorns hebben er echter alle belang bij dat China en Afrika actie ondernemen. Het stropen van olifanten en neushoorns neemt epidemische proporties aan. Vorig jaar werden alleen al in Zuid-Afrika 448 neushoorns gestroopt. En in februari dit jaar werden honderden olifanten in Kameroen neergeschoten.
Zwaar bewapende professionele stropers maken misbruik van het feit dat onvoldoende middelen beschikbaar zijn voor controle en wetstoepassing in Afrika en China.
Het jaar 2011 was een voorlopig dieptepunt. Naar schatting werden 12.000 olifanten gestroopt om hun ivoor.

Ter illustratie: maar 2% van de import uit Afrika wordt door de douane gecontroleerd bij de Chinese grens. De pakkans is daarom miniem. De “baten” voor de handelaar daarentegen zijn reusachtig: een kilo neushoornhoorn is meer waard dan een kilo goud!
Een belangrijke maatregel die Chinese overheid kan nemen is het beperken van de vraag. Veel Chinezen zijn zich er niet van bewust dat dieren gedood worden om hun hoorns of slagtanden te oogsten Het beeld bestaat dat hoorns net als haren of nagels bij mensen geknipt kunnen worden en weer teruggroeien.
Ik en mijn collega’s hebben de afgelopen dagen veel gesproken met Chinese beleidsmakers om dit onderwerp hoger op de agenda te krijgen. De steun van de overheid van Gabon was hierbij onvervangbaar. Als signaal heeft Gabon twee weken voor de aanvang van FOCAC publiekelijk 5 ton ivoor verbrand. Maar er is nog veel werk aan de winkel ….

Verslag uit: China, Peking

Verhuizen naar China

26 Juli 2012

Afrika dealt liever met China

24 Juli 2012

Illegale handel

17 Juli 2012

Breaking news uit Beijing!
Donald

Ik heb jaren bij het Wereld Natuur Fonds gewerkt als Hoofd Klimaat. Het werd tijd om de horizon te verbreden en mijn ervaring en kennis mee te nemen naar... WWF China! In deze blogs hou ik jullie op de hoogte van het reilen en zeilen bij WWF China.

Actief sinds 07 Juni 2012