Breaking news uit Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Donald Pols - WaarBenJij.nu Breaking news uit Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Donald Pols - WaarBenJij.nu

Breaking news uit Beijing!

Door: wnfdonald

Blijf op de hoogte en volg Donald

17 Juli 2012 | China, Peking

Vanuit heel Afrika vliegen de Afrikaanse regeringsleiders naar China waar ze met alle egards worden onthaald. Ze nemen deel aan het Forum on China-Africa Cooperation (FOCAC). Sommige waren 20 uur onderweg maar dat heeft hun verwachtingen niet getemperd. De uitkomsten van deze bijeenkomst zullen grote gevolgen hebben voor duurzame ontwikkeling en natuurbescherming in Afrika. China is immers de grootste investeerder in Afrika. Chinese mijnbouwbedrijven ontginnen de delfstoffen van Afrika, en Chinese infrastructuurbedrijven leggen wegen en sporen aan om deze rijkdom te gelde maken.

Beijing is nog drukker dan het normaal al is. Wegen worden afgesloten voor de stoet mercedssen die langskomen zoeven met Afrikaanse hoogwaardigheidsbekleders. Dus stappen de gewone Beijingers – en ik - over op de metro. Sardientjes in blik zitten er riant bij in vergelijking met de drukte in de metro!

De sfeer is anders dan bij vergelijkbare bijeenkomsten tussen de VS of de EU en Afrika. De ambassadeur van Nigeria vertelde me dat het bevrijdend is om niet als hulpvrager behandeld te worden. In Beijing worden Afrikanen gezien als volwaardige zakenpartners. Geen hoepels waar ze door moeten springen als voorwaarde voor een paar miljoen dollars of euro's.

China is cruciaal voor het verduurzaming van de mondiale en Afrikaanse economie. China is ‘s werelds grootste importeur van katoen, soja, palmolie, melk en hout. En de grootste of een van de top drie importeurs van metalen zoals koper en aluminium. Een groot deel hiervan komt uit Afrika. De ontginning en productie leggen een zware druk op de natuur - het is daarom belangrijk om maatregelen te nemen om de duurzaamheid te garanderen. Bovendien is China de belangrijkste bestemming van illegaal ivoor van gestroopte olifanten in Afrika.

Het Wereld Natuur Fonds heeft de afgelopen maanden stevig gelobbyd in de hoofdsteden van Afrika en in Beijing, wat resulteerde in een voorlopig hoogtepunt gisteravond. In aanwezigheid van de ambassadeurs van 30 Afrikaanse landen werd een pakket met voorstellen voor duurzame groei met respect voor de natuur symbolisch aan de voorzitter van FOCAC overhandigd.

Breaking news!! Ik kreeg net de voorlopige eindverklaring van de overleg te zien (in het Frans). Een aantal van onze aanbevelingen hebben de concepttekst gehaald: samenwerking voor beter beheer van natuurlijke hulpbronnen, investeringen in schone energie, en aangescherpt beleid van China om mijnbouw te reguleren.

En nu weer rennen. Alles in Beijing is zo ver uit elkaar dat je de halve dag bezig bent met reizen.

• 18 Juli 2012 - 06:46

Jeroen Klomp:

hi Donald, goed stuk! Ik volg het met meer dan gemiddelde interesse. Hoe bevalt het daar? Kan je gezin al beetje aarden? Hier alles zijn gangetje. Slecht weer wederom deze zomer. Klimaatverandering zullen we maar zeggen :)

All the best,
    Jeroen